Mobiliteit

Home / Overheid / Mobiliteit

Mobiliteit is van groot belang omdat het direct bijdraagt aan de economische groei, de levenskwaliteit van de inwoners, en de duurzaamheid van de regio Antwerpen.

Mobiliteit is een cruciale factor voor economische groei. Een goed functionerend transportsysteem zorgt ervoor dat goederen snel en efficiënt kunnen worden vervoerd, wat essentieel is voor bedrijven om concurrentieel te blijven. Voor OL-A betekent dit investeren in de infrastructuur, zoals wegen, spoorwegen en havens, om de handelsmogelijkheden te verbeteren en bedrijven te ondersteunen. Een vlotte mobiliteit draagt bij aan de aantrekkelijkheid van Antwerpen als vestigingsplaats voor zowel nationale als internationale bedrijven.

Een goed mobiliteitssysteem vergemakkelijkt de toegang tot werkgelegenheid. Werknemers moeten snel en efficiënt naar hun werk kunnen pendelen. Dit betekent investeren in openbaar vervoer, fietsinfrastructuur en wegen om files te verminderen en de reistijd te verkorten. OL-A streeft naar een mobiliteitssysteem dat ervoor zorgt dat alle inwoners, ongeacht waar ze wonen, toegang hebben tot de arbeidsmarkt. Dit bevordert niet alleen de economische activiteit, maar ook sociale inclusie.

Duurzame mobiliteit is een belangrijke prioriteit voor OL-A. Het verminderen van de CO2-uitstoot en het bevorderen van milieuvriendelijke transportopties zijn cruciaal voor het behoud van een gezonde leefomgeving. OL-A ondersteunt initiatieven zoals de uitbreiding van het openbaar vervoersnetwerk, het bevorderen van elektrisch rijden en het aanleggen van veilige fietspaden.

Een efficiënt mobiliteitssysteem verbetert de levenskwaliteit van de inwoners. Het verkorten van reistijden, het verminderen van verkeersopstoppingen en het verbeteren van de verkeersveiligheid hebben directe positieve effecten op het dagelijkse leven. OL-A zet zich in voor verkeersveiligheidsmaatregelen, zoals veilige oversteekplaatsen, goed verlichte wegen en educatieprogramma’s om het aantal verkeersongevallen te verminderen. Een veilig en betrouwbaar mobiliteitssysteem draagt bij aan het welzijn van burgers..

OL-A erkent het belang van innovatie en technologische vooruitgang in de mobiliteitssector. Slimme mobiliteitsoplossingen, zoals verkeersmanagementsystemen, slimme verkeerslichten en de integratie van data-analyse, kunnen de efficiëntie en veiligheid van het transportsysteem aanzienlijk verbeteren. OL-A ondersteunt het gebruik van technologie om mobiliteitsuitdagingen aan te pakken en om Antwerpen te positioneren als een moderne, vooruitstrevende stad.

Een toegankelijk mobiliteitssysteem is essentieel voor de inclusie van alle inwoners, inclusief ouderen, mensen met een beperking en gezinnen met jonge kinderen. OL-A streeft naar een mobiliteitssysteem dat voor iedereen toegankelijk is, met voorzieningen zoals rolstoeltoegankelijke voertuigen, liften op stations en veilige voetpaden. Door mobiliteit inclusiever te maken, zorgt OL-A ervoor dat iedereen de mogelijkheid heeft om deel te nemen aan het sociale en economische leven.

In de komende jaren richten we ons op één hoofddoel voor mobiliteit: ervoor zorgen dat u zo efficiënt mogelijk uw bestemming bereikt, zowel binnen Antwerpen tot ver daarbuiten. OL-A garandeert een bereikbaar, verkeersveilig en economisch leefbaar Antwerpen, waar er ruimte is voor voetgangers, fietsers, steps, auto’s en openbaar vervoer, of een combinatie hiervan zodat ieder individu of ondernemer zich efficiënt kan verplaatsen. Antwerpen dient op internationaal vlak  geconnecteerd te zijn via de verdere ontwikkeling van de luchthaven en het Centraal Station. Op regionaal vlak pleit OL-A dat de Vervoerregio Antwerpen te wordt versterkt met de oprichting van een eigen Antwerps vervoersbedrijf ter vervanging van De Lijn.  Op lokaal vlak dienen de verschillende verkeersmodi op een efficiënte manier te worden georganiseerd waarbij altijd rekening dient te worden gehouden met de economische consequenties van een mobiliteitsmaatregel.

Luchthaven Deurne: Als wereldstad en tweede grootste stad van België is het van belang dat we een sterke regionale luchthaven hebben. De luchthaven creëert jobs en heeft tal van economische spillsovereffecten voor onze haven, diamant en ons economisch weefsel in het algemeen. De verdere uitbouw gebeurt binnen de contouren van de milieuvergunning. Bovendien kan de luchthaven dienstig zijn voor innovatieve luchtvaart die in de nabije toekomst voor minder geluids- en milieuoverlast zal zorgen. Het stadsbestuur dient ook te waken over de bereikbaarheid en ontsluiting via openbaar vervoer (in samenspraak met De Lijn of het toekomstig Antwerps Vervoerbedrijf).

Centraal Station als internationale toegangspoort: We bekijken met de NMBS hoe we de frequentie van hogesnelheidstreinen naar Parijs en Amsterdam kunnen verhogen en Antwerpen kan dienen als stopplaats voor de Eurostar London-Amsterdam.

Verdere uitbouw Antwerps Gewestelijk Expresnet : de verschillende stations van Antwerpen, zijnde Centraal, Berchem, Zuid, Schijnpoort, Katwilg, Luchtbal en Noorderdokken, moeten allemaal worden uitgebouwd tot volwaardige overstappunten. Daarbij worden tevens nieuwe modulaire park-and-rides gebouwd.

Antwerps Vervoersbedrijf : Binnen de vervoerregio Antwerpen onderzoeken we de oprichting van een zelfstandig Antwerps Vervoersbedrijf dat niet enkel de werkzaamheden van de Lijn zal vervangen maar tevens de park-and rides zal uitbaten en de deelsystemen zal vergunnen. Het is immers de logica zelve dat het regionaal vervoer binnen Antwerpen en de omliggende gemeenten als één geheel dienen te worden gemanaged zonder Vlaamse inmenging.

24/7 Openbaar vervoer : In de wereldstad van morgen is het nodig dat er ook s ’nachts openbaar vervoer beschikbaar is. In afwachting van de oprichting van het Antwerps Vervoersbedrijf wordt er bij de Lijn aangedrongen om dit in Antwerpen te voorzien.

Stimulans P&R. We stimuleren het gebruik van de P&R in combinatie met het openbaar door mensen te belonen met de Antwerpse UCoins. In de P&R dienen er ook drop-off zones te worden geplaatst  voor de boodschappen van de shoppers die die daar in hun wagen kunnen laden in tijdsloten.

Toegankelijke Premetrostations. Alle premetrostations dienen te worden aangepast om volledig toegankelijk te zijn voor rolstoelgebruikers, inclusief werkende liften en roltrappen, tegen het einde van de volgende legislatuur.

Opwaardering Premetrostations.  De huidige staat van de premetro’s dient dringend te worden verbeterd zodat het aantrekkelijke wordt om het openbaar vervoer te nemen. We dringen bij de Lijn (of toekomstig Antwerps Vervoersbedrijf) aan om kunstenaars toe te laten om de muren te schilderen met kunstwerken

Toegangspoortjes Premetro. Er dienen toegangspoortjes in premetrostations  te worden geplaatst om de veiligheid te verhogen en zwartrijden tegen te gaan.

Uitbreiding van het personenvervoer op het water.  de voorbije jaren hebben we gemerkt hoe succesvol het gebruik van de Waterbus en het veer was voor de verbinding over Schelde. We onderzoeken hoe we de frequentie gaan verhogen naar 4 veren per uur. We richten nog twee nieuwe haltes in Burcht en Van Cauwelaert en voorzien extra pontons aan het Steenplein en Linkeroever. We onderzoeken tevens de mogelijkheden rond het gebruik van watertaxi’s.

Fasering van Grote Werken. Grote werken moeten zo gepland worden dat ze minimale hinder veroorzaken en snel tot kwaliteitsverbeteringen leiden. Een betere fasering voorkomt meerdere grote projecten tegelijkertijd in dezelfde regio, wat eerder tot verkeerschaos heeft geleid.

Overheveling van Gewestwegen.  Alle wegen binnen de stad die nog in eigendom zijn van het Vlaams Gewest (of de provincie) dienen de volgende jaren door Antwerpen te worden overgenomen. Dit zal de efficiëntie verhogen voor toekomstige werkzaamheden binnen de Stad.

Technologische Innovatie in Mobiliteit. Antwerpen moet een voortrekkersrol spelen als slimme stad op het gebied van mobiliteit, met investeringen in open data, kunstmatige intelligentie, verkeerssturing en het gebruik van schone, autonome elektrische voertuigen en stille weginfrastructuur.

Laadpaalstations op strategische plaatsen. Laadpaalstations dienen te worden  geplaatst op multimodale knooppunten en P&R.

Uitbreiding van de A12. De A12, cruciaal voor het verkeer van en naar de haven, wordt verbreed en verbeterd om het toegenomen verkeer beter te kunnen afhandelen.

Bouw van de A102 in Tunnels. De nieuwe A102, die Wommelgem met de E19/A12 in Ekeren verbindt, moet  in tunnels worden aangelegd om de leefbaarheid te verhogen en het vrachtverkeer van de Ring af te leiden.

Distributiehubs aan de Stadsrand: Oprichting van distributiehubs aan de rand van de stad en aan de Schelde om leveringen door bestelwagens te verminderen en over te gaan op duurzame transportmiddelen in het kader van “Last Mile Delivery”.

Beperking van zwaar vrachtverkeer. OL-A pleit voor de uitbreiding van vensteruren om zwaar vrachtverkeer tijdens piekuren te beperken, terwijl leveringen ’s nachts via hubs worden aangemoedigd.

Investering in comfortabele voetpaden. De  investeringen in comfortabele en toegankelijke voetpaden, met speciale aandacht voor de mobiliteit van mindervaliden dienen te worden voortgezet. Dit omvat duidelijke looplijnen, geleidingsstroken voor blinden en slechtzienden, afgeplatte boordstenen bij zebrapaden, en het minimaliseren van obstakels. Bij de heraanleg van straten worden deze aanpassingen proactief op belangrijke assen en in de buurt van groene zones toegepast.

Uitbreiding van voetgangersgebieden en Via Sinjoor. OL-A pleit voor de  systematische uitbreiding van voetgangersgebieden in de middeleeuwse stadskern en het zuid inclusief de herinrichting van straten zonder afgescheiden voetpaden om voetgangers maximale ruimte te bieden. De transformatie van de Via Sinjoor tot een grote wandelas van het Centraal Station naar het Steen wordt de volledige bestuursperiode vervolledigd met de ondertunneling van de Scheldekaaien.

Kwalitatieve Fietspaden. We pleiten voor de standaardisatie van fietspadmaterialen en ontwerp om consistentie, veiligheid en comfort te garanderen. Groene golven en slimme verkeerslichten worden geïmplementeerd om de doorstroming te bevorderen.

Slimme maar mindere verkeerslichten. Er dienen slimme verkeerslichtsystemen te worden geïnstalleerd die reageren op de snelheid en aanwezigheid van fietsers en voetgangers, om efficiënt en veilig verkeer te ondersteunen. Op niet drukke assen dienen de verkeerslichten verder te worden afgebouwd.

Behoud van de huidige snelheidsafbakeningen. We blijven de snelheid van 50km/uur behouden voor de belangrijke (veilige) verkeersassen in de bebouwde kom alsook de 70 km/uur zones bij de Singel om de doorstroming te garanderen. De huidige zones 30 worden uiteraard behouden.

Gemakkelijke afslagen en olifantenpaadjes. De infrastructuur moet worden aangepast om rechts afslaan zonder stoppen mogelijk te maken en het ontwikkelen van fietspaden langs populaire ‘olifantenpaadjes’ om natuurlijke en directe routes te faciliteren.

Uitbreiding en beveiliging van fietsparkings. OL-a Pleit voor een aanzienlijke uitbreiding van de capaciteit en beveiliging van fietsparkeergelegenheden, vooral bij belangrijke mobiliteitsknooppunten en in drukke stadsdelen.

Hoffelijkheid en veiligheid in het verkeer. We promoten hoffelijkheid en veiligheid in het verkeer, met speciale aandacht voor het aanpakken van asociaal rijgedrag en het verbeteren van de verkeerscultuur zowel bij autobestuurders, (elektrische) fietsers en deelsteppers.

Het behouden van Velo.  Het Antwerps velosysteem is succesvol en dient de volgende jaren te worden behouden. Om ervoor te zorgen dat de democratische prijs van het abonnement zal kunnen worden behouden, onderzoeken we hoe we inkomsten kunnen genereren via reclame-inkomsten op de velo’s.

Verkeerseducatie. De stad dient zich blijvend in te zetten op verkeerseducatie waarbij leerlingen op school leren hoe ze zich moeten gedragen als voetganger, fietser, én toekomstig chauffeur.

Liberalisering van de Taximarkt. De voorbije jaren werden er meer private spelers toegelaten om taxidiensten te kunnen voorzien met betere dienstverlening en lagere prijzen tot gevolg. Dit liberaal  beleid wordt onder OL-A verdergezet.

Parkeernormen en buurtparkings . OL-A wenst de parkeernormen op buurtniveau te herzien om ondergronds parkeren te bevorderen en minder garagepoorten in het straatbeeld te hebben.

Parkeerbeleid voor bezoekers On hold. We zetten het huidig parkeerbeleid voor bezoekers in de 16de eeuwse binnenstad on hold aangezien er tal van werkzaamheden zullen zijn op het openbaar vervoer waardoor de Stad waarschijnlijk minder bereikbaar wordt.

Compensatie Buurtparking. De vestigingsbelasting wordt nu berekend op basis van het aantal vierkante meter dat bedrijven innemen. OL-A wilt bedrijven aanzetten tot het maken van een buurtparking : elke vierkante meter die een bedrijf ter beschikking stelt van de buurt, wordt vrijgesteld voor de berekening van de vestigingsbelasting.

LEZ afschaffen: Aangezien de elektrificatie van het voertuigenpark aan het versnellen is en de gezondheidsdoelstellingen werden behaald, stelt zich de vraag of het behoud van een lage-emissiezone nog sociaal gerechtvaardigd is omdat minder kapitaalkrachtige mensen zich geen elektrisch voertuig kunnen aanschaffen. Een regel die haar nut heeft bewezen, dient dus te worden afgeschaft.

LEZ cruiseschepen: We voeren een LEZ in voor cruiseschepen aangezien zij tot op heden nog niet voldoende gemoderniseerd zijn om te kunnen voldoen aan een lage emissie uitstoot.