Onderwijs

Er is geen tijd om te wachten op wat andere bovenlokale overheden al dan niet beslissen om de algemene problemen in het onderwijs, zijnde het leerkrachtentekort, het gebrek van schoolplaatsen, het dalend onderwijsniveau, … aan te pakken. De Stad kan zelf al de volgende maatregelen nemen:

Leerkracht op 1: Het lerarentekort is in Antwerpen groter dan in de rest van het land, o.a. omdat leerkrachten (door het woningtekort en de hoge huizenprijzen) moeilijk een betaalbare huur- of koopwoning vinden. OL-A wil zich daarom inzetten voor het invoeren van een woning voorrang voor leraren binnen het bestaand stedelijk initiatief ‘budgethuren’ om gedreven en talentvolle docenten voor de klas te krijgen.       

Overal voldoende leerkrachten: We stimuleren leerkrachten om geplaatst te worden in de scholen in Antwerpen waar er een lerarentekort is.

Verbod op Smartphones: OL-A pleit voor een verbod op Smartphones tijdens de lesuren.  Veelvuldig onderzoek heeft aangetoond het gebruik van Smartphones tijdens de lesuren een grote negatieve impact heeft op het concentratievermogen van leerlingen. Ook ten aanzien van de leerkrachten is het gebruik van Smartphones niet respectvol. Om die reden wenst OL-A via het AGSO (Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen) een verbod tijdens de lesuren in te voeren behalve voor educatieve doeleinden. 

(N)Etiquette. De functie van leerkracht dient met respect te worden aanzien. Daarom dient het AGSO een voortrekkersrol te spelen om bij hun leerlingen de nodige etiquette te stimuleren. Het AGSO blijft daarnaast ook inzetten op “netiquette” waarbij leerlingen weerbaar worden gemaakt op het internet.  

Gezond eten en bewegen op school :   Een gezonde geest in een gezond lichaam! Cognitieve vaardigheden worden verbeterd indien een persoon ook lichamelijk fit is. Het aanbieden van gezonde schoolmaaltijden kan hier aan bijdragen. OL-A stelt een financiële tegemoetkoming voor aan scholen die naast het huidig curriculum  30 minuten sport of beweging voorzien voor dat de lessen beginnen. Op die manier worden onze kinderen fitter én slimmer.

Zesdagenscholen en Buitenschoolse Activiteiten: OL-A wenst één of meerdere zesdagenscholen op te richten om onderwijscontinuïteit op zaterdag aan te bieden en het aanbod van buitenschoolse activiteiten te verhogen ter bevordering van de capaciteiten van de leerlingen.

Inzetten op STE(A)M: OL-A ondersteunt programma’s zoals STE(A)M (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) om ervoor te zorgen dat onze jeugd klaar is voor de  economie van de toekomst in een wereld die zich razendsnel blijft ontwikkelen.

Educatie in Scheepsvaart: Met de tweede grootste haven in Europa en de toenemende vraag in de binnenvaartsector en de zeevaart wenst  OL-A te focussen om  in samenwerking met de Haven  nog meer te voorzien in bepaalde richtingen binnen het  onderwijsaanbod (en faciliteiten)  met focus op vaardigheden die nodig zijn binnen de haven en scheep/zeevaart (verzekeringen, IT, expeditie, technische kennis, logistiek, veiligheid, ingenieurs,  zeevaartschool etc.). Daarbij dient betrokken scholen te beschikken over modern lesmateriaal dat voldoet aan de huidige vereisten.

Duaal Leren en Duaal lesgeven: OL-A  is ervan overtuigd dat praktische ervaring in combinatie met theoretische kennis de sleutel is tot succes en dat een sterke brug tussen bedrijfsleven en onderwijs vandaag belangrijker is dan ooit. Bij duaal leren verwerven leerlingen vaardigheden op school, in een centrum voor deeltijds onderwijs én op de werkvloer. Bij duaal lesgeven staan professionals uit diverse sectoren deeltijds voor de klas naast hun job. Niet enkel worden jongeren op die manier praktijkgerichter geïnspireerd en kunnen ondernemers op die manier toekomstige collega’s zelf opleiden en vormen, ook kan dit helpen om het lerarentekort op te vangen (minder lesuren én meer leerkrachten).

Ondernemerschap: OL-A wenst een nieuwe richting of minstens vak “ondernemerschap” te ontwikkelen dat focust op de huidige noden binnen de economie en waarin ook praktische zaken (administratie etc.) aan bod komen.

Vrijheid van Schoolkeuze: OL-A verdedigt de vrijheid van ouders om  zelf de onderwijsinstelling voor hun kinderen te kiezen. Het huidige systeem van ‘Meld je aan’ zal kritisch worden herzien om meer autonomie aan ouders te geven en bureaucratische hindernissen te verminderen.

Investeren in nieuw en modulaire schoolgebouwen: OL-A wil meer (modulaire) schoolgebouwen die snel aangepast kunnen worden aan veranderende onderwijsbehoeften en -technologieën. Op die manier kan bijvoorbeeld  minstens al gedeeltelijk voldaan worden aan het capaciteitstekort dat er momenteel is in het buitengewoon en secundair onderwijs. 

Optimale benutting van schoolgebouwen: De bestaande schoolgebouwen dienen optimaal te worden benut zodat zij ten dienste komen van de buurt. Elk schoolgebouw dient multifunctioneel te zijn en beschikbaar voor allerlei verenigingen (Sportclubs, Jeugdvereniging, socio-culturele organisatie, …) , zowel binnen als buiten de schooluren.

Voor- en naschoolse opvang: Antwerpen dient zich te blijven inzetten om met  de verschillende onderwijsnetten kwalitatieve voor- en naschoolse opvang te voorzien. OL-A denkt hierbij aan samenwerkingen met   privé-partners   waarbij kan worden ingezet op allerhande activiteiten gaande van  bijles tot een gevarieerd spel- en sportaanbod.

Investering in Technologische Infrastructuur: Een samenleving heeft nood aan scholen   uitgerust met de nieuwste technologieën en infrastructuur om innovatief en effectief onderwijs te voorzien.

Gelijke Kansen in Onderwijs: OL-A  wil een onderwijssysteem waar elk kind, ongeacht zijn of haar achtergrond, gelijke kansen krijgt om te excelleren. Initiatieven om leerkansen te verbeteren en discriminatie tegen te gaan zullen een speerpunt zijn.

Het belang van talenkennis: Uiteraard vormt het Nederlands in Antwerpen de sleutel tot integratie in de arbeidsmarkt en  de samenleving maar een  gedegen kennis van andere talen, zeker de landstalen, is heel belangrijk. Daarom wil OL-A een goed aanbod van taalcursussen en taalvakken omdat kinderen en jongeren relatief gemakkelijk een nieuwe taal kunnen aanleren.  

Promotie van Excellentie: OL-A gelooft in de jeugd en wil afstand doen van de  cultuur van middelmatigheid. Door hoge verwachtingen te stellen en succes te belonen kunnen scholen en leerlingen gemotiveerd worden om elkaar naar een hoger niveau te tillen. OL-A denkt hierbij bijvoorbeeld aan jaarlijkse wedstrijden via  het AGSO .

Talentportfolio:  Het tijdig bewustzijn van de talenten en passies van een kind zijn nodig voor een meer volledige ontwikkeling van deze unieke talenten.   Ook  vormen ze de basis voor het maken van de juiste keuzes voor zowel kind als ouder. OL-A wenst in te zetten op de ontwikkeling van een applicatie met  een talentenportfolio  die wordt aangevuld tijdens de leerloopbaan van elk kind en waarin talenten en passies worden opgenomen (bij duaal leren kan dit ook heel nuttig zijn op de werkvloer). 

Cultiveren van een ‘Growth Mindset’: Een samenleving is een omgeving waarin leerlingen vanaf de lagere school worden aangemoedigd om te leren van fouten en uitdagingen te zien als kansen om te groeien.

Verankering van Zomerscholen: Zomerscholen worden een vast onderdeel van het onderwijsaanbod binnen het AGSO. OL-A is van mening dat dit een stap in de goede richting zou zijn om leerachterstanden aan te pakken, extra leer- en taalondersteuning te bieden alsook een flexibel bewegen tussen verschillende richtingen toe te laten.

Neutrale uitstraling binnen het stedelijk onderwijs : Voor OL-A moet het verbod op uiterlijke religieuze en ideologische symbolen in het stedelijk onderwijs (AGSO) zonder meer behouden blijven. De democratische waarden van de Verlichting, zoals wederzijds respect ongeacht herkomst, seksuele geaardheid of religie, de vrijheid van meningsuiting, de gelijkheid van man en vrouw en de scheiding van staat en religie zijn fundamenteel voor OL-A.. Het AGSO dient de neutraliteit van de overheid op proactieve en positieve wijze uit te stralen.

Burgerschapsonderwijs en LEF-pakket: OL-A is voorstander van een onafhankelijk en algemeen vormend vak over Levensbeschouwing, Ethiek en Filosofie dat bijdraagt tot kritisch nadenken door in te zetten op levensbeschouwelijke (en dus cultureel-maatschappelijke) geletterdheid, morele vorming en burgerschap en wil het bestaande  LEF-pakket uitbreiden en verder integreren in het onderwijs  om de jeugd voor te bereiden aan   een actieve deelname in een diverse en steeds veranderende samenleving.

Onderwijs voor nieuwe Antwerpenaren:  Veel nieuwe Antwerpenaren sturen hun kinderen naar school zonder voldoende kennis van  de Nederlandse taal en bijgevolg ook niet van de onderwijsmogelijkheden, laat staan van   de verantwoordelijkheden van leerlingen én ouders binnen het onderwijssysteem. Om die reden stelt OL-A voor dat Antwerpen op proactieve wijze aan de ouders van nieuwe Antwerpenaren informatie cursussen voorziet over ons schoolsysteem én het belang van talenkennis. Dit doen we door Atlas een kijkstage te voorzien voor de ouders van nieuwe Antwerpenaren.  

Meten is weten: Directies, leerkrachten, leerlingen en ouders moeten inzicht hebben in de  prestaties en vooruitgang van de leerling. Permanente en degelijke kwaliteitszorg is alleen gegarandeerd met continue monitoring en transparantie. OL-A denkt aan een leervolgsysteem dat de ontwikkeling en studievoortgang van elke  leerling bijhoudt.