Ondernemen in de Haven

Home / Ondernemerschap / Ondernemen in de Haven

Voor OL-A is de haven van Antwerpen een onmisbare pijler van economische kracht en strategisch belang. Het stimuleert economische groei en werkgelegenheid, versterkt internationale handelsbetrekkingen, bevordert innovatie en duurzaamheid, en ondersteunt de noodzakelijke infrastructuur en logistiek. Een sterke en goed beheerde haven is daarom niet alleen cruciaal voor de economische ontwikkeling van de regio, maar ook voor het realiseren van de liberale principes van vrijheid, welvaart en vooruitgang.

Versterken Petrochemische Cluster. Deze cluster is van cruciaal belang binnen het economisch weefsel van Antwerpen, België én Europa, en dient daarom te worden versterkt.

Verdere uitbouw Next Gen District.NextGen District is de nieuwe naam voor de voormalige site van General Motors in het havengebied dat door de Port of Antwerp-Bruges  een hotspot werd voor circulaire economie. De volgende jaren dienen er nieuwe marktbevraging voor kandidaat concessionarissen te worden gelanceerd voor spelers binnen de circulaire proces- en maakindustrie. Op die manier draagt de haven bij aan de transitie naar een klimaatneutrale samenleving en een klimaatneutrale haven tegen 2050.

Versterken samenwerking stad en Haven. OL-A pleit voor de verdere samenwerking tussen stad en haven m.b.t. de innovatieve hubs, The Beacon (digitalisering) en Bluechem (duurzame chemie).

Haven Maximaal bereikbaar.  Het succes van de haven hangt samen met een performante werking van alle schakels in de nautische en logistieke keten: loodsen, slepers, sluiswachters, bootmannen en havenarbeiders. De stad dient zich du in te spannen het overleg tussen alle stakeholders te verbeteren zodat de bereikbaarheid maximaal is.  

Multimodale ontsluiting. Er wordt nog meer ingezet op multimodale ontsluiting van de Antwerpse haven. Het havenverkeer heeft nood aan betere verbindingswegen. Het Haventracé in combinatie met de Oosterweelverbinding is hierin cruciaal.

Modal Shift. Voor het goederenvervoer zetten we samen met het Havenbedrijf en hogere overheden verder in op de modal shift. Goederen, producten en vloeistoffen worden nog meer via het spoor, het water en via pijpleidingen van en naar de haven vervoerd. In de concessiepolitiek legt het Havenbedrijf hiervoor dan ook de nodige voorwaarden op. We blijven onze inzetten voor de realisatie van de IJzeren Rijn met als prioriteit de verwezenlijking van een tweede spoortoegang tot de haven, rekening houdend met de leefbaarheid van de omgeving. De toegang tot het spoor moet bovendien voor alle goederenoperatoren gegarandeerd worden.

Benutten potentieel Binnenvaart. Het potentieel van de binnenvaart dient te worden opgekrikt door een capaciteitsuitbreiding op het Albertkanaal. Ook via de haven zelf dient er voldoende binnenvaart te zijn. De stad dient binnenvaart actief te promoten om het aantal verbindingen met en de efficiëntie van de binnenvaart te verhogen en pleit dit bij hogere overheden.